Online versus offline winkelen

Online versus offline winkelen

Geschreven door Carel Fijen RM RT

Hoe hou je je hoofd boven water als fysieke winkel in het online tijdperk? Is een 'stenen' winkel nog wel van deze tijd? En hoe blijf je als webshop winstgevend? Met dit soort vragen zitten veel (startende) ondernemers momenteel. Hoe dan ook er gaat een hoop veranderen, zowel online als in de fysieke winkels.

Vroeger plande je een dagje winkelen waar je je echt op kon verheugen. Tegenwoordig zit je lekker op de bank op je smartphone of tablet te shoppen. Je vergelijkt het product dat je zoekt. Waar is het goedkoper? Welke webshop heeft wel of geen verzendkosten en hoe snel heb je het in huis? Hoe zijn de reviews van de webshop en het betreffende product? Is de winkelstraat dan nog wel interessant?

Online winkelen
Online winkelen is de dagelijkse bezigheid van miljoenen mensen over de hele wereld. Maar gaat het wel zo goed met de webshops als we denken? Onlangs was er nog een bericht in het nieuws waarin de trendbreuk van het gratis verzenden werd aangekondigd. We zien dat er in steeds meer landen weer verzendkosten worden toegepast, ongeacht het bestelbedrag. Hierdoor gaat de consument beter nadenken over de bestelling.

Uit publicaties blijkt dat bijna de helft van de geleverde goederen retour gaat naar H&M. Bij Zalando en Wehkamp is dit vergelijkbaar. De logistieke kosten voor webshops vormen een steeds meer toenemende kostenpost. We willen ons product steeds sneller in huis hebben waardoor er in weekenden en avonden gewerkt moet worden in de magazijnen. Met stip op nummer 1 staat het retourneren van kleding en schoenen. Je weet niet precies welke maat je nodig hebt, daarom bestel je van alles twee maten. Minstens de helft retourneer je dus. Een logisch gevolg is dat ook de retourkosten straks in rekening worden gebracht.

Tegenwoordig regelen we bijna al onze zaken online. Is men het online geregel, zonder tussenkomst van persoonlijk contact, nog niet moe? Dit is voor webshops een uitdaging. Hoe zorgen zij ervoor dat men het persoonlijk karakter blijft houden. Voor de fysieke winkels is het juist belangrijk om de synergie tussen de beleving en de online aanwezigheid goed te laten samen gaan.

Offline winkelen
De magie van het dagje winkelen, is dat er van af? Simpelweg omdat je óveral aanbod kunt vinden. Het is nu dus ook belangrijker dan ooit om je als winkel online goed te profileren. Er moet dan ook een goede samensmelting ontstaan tussen online en offline. Zorg dat je online vindbaar bent en misschien belangrijker nog; je vindbaarheid op social media. Zorg ervoor dat je personeel klantgericht werkt en een actieve houding aanneemt, productkennis heeft en weet hoe de consument te ontzorgen. Wees pro actief bij een voorraadtekort en laat het product bijvoorbeeld bij de klant thuis bezorgen zodra het weer op voorraad is. Doe je dit niet dan is de kans groot dat ze online een alternatief gaan zoeken.

Klanten willen een beleving ervaren als ze binnen komen. Je ziet tegenwoordig steeds meer gemengde activiteiten. Kledingwinkels die een drankje serveren en de koffietent die koffiebonen en aanverwante artikelen verkoopt. Wat mij betreft een hele goede ontwikkeling. Natuurlijk zijn de ondernemers wel afhankelijk van de gemeenten die mee moeten werken aan de versoepeling van de bestemmingsregels. Wij ervaren dat er meer behoefte is aan kleinere winkeloppervlaktes. Vooral de hoofdwinkelstraten zijn populair. Gemeenten zouden hier op kunnen inspelen en winkelcentra compacter maken.

Heb je plannen om een webshop of winkel te openen? Wij adviseren je graag over de juiste locatie. Wat zijn de mogelijkheden en waar moet je op letten bij de keuze van de juiste bedrijfshuisvesting? Wat zijn de geschikte passanten stromen voor je winkel? Heb je genoeg ruimte voor je webshop voorraad? Op al dit soort vragen kunnen wij de antwoorden geven.




Carel Fijen RM RT
Directeur - Bedrijfsmakelaar

Meer weten over dit onderwerp?

Terug naar overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies

Voor welke cookies geef je akkoord?

Meer informatie